Fördomar än en gång.

Vilka fördomar människor har alltså.

Twie säger jag bara på människor med äckliga fördomar om allt möjligt folk. Det är inte bara så kallade "emos", blattar, blondiner, svenskar, mörka, ljusa eller vad det nu kan vara för sida av en människa som utmärks som har så otroligt mycket fördomar i mot sig.

Utan det är även folk som inte klär sig på exakt samma sätt som vissa andra på jorden.

Vissa saker som jag får höra sårar mig otroligt mycket om jag ska vara helt ärlig.

Folk kan komma upp till mig och fråga, är det verkligen du som skrivit allt i din blogg eller vem har du baxat det från?

Sen frågar jag varför skulle jag ha baxat det från någon?

Olika svar jag fått är: Hahaha ofta en kurd kan ha så bra svenska! Eller: Du är inte ens född i Sverige lek inte svensk ofta du kan sådant där.

Om ni bara visste hur djupt sårad jag blir av sådant, eller hur ont jag verkligen får.

Det är inte direkt så att jag tar åt mig personligt men det är mer så att jag tänker, hur lågt har vi havererat? Vad har denna värld sjunkit till? Det är det som sårar mig. Att dagens ungdomar inte har kommit in till en sådan nivå av kunskap och insikt i livet att dem kan börja inse att även vi som inte levt i Sverige hela livet kan ha dubbelt så mycket lärdom, dubbelt så mycket kunskap som vilken svensk som helst. Kanske inte bara lärdom från skolan och så vidare, utan dessutom från personliga erfarenheter, exempelvis från kriget dem upplevde under dess barndom, eller från föräldrar som inte vill något annat än att dess barn ska ha en framtid och försöker lära dess barn så mycket som möjligt för att ge dem en chans i denna grymma värld vi lever i. Det gör dessutom ont att veta att vissa barn/ungdomar har mer vett bakom pannbenet än vad en fullvuxen man kan ha. Tro mig erfarenheter har lärt mig mycket i livet.. Det har bland annat lärt mig att man inte ska vare sig lita, lyssna, ha respekt för eller tro på en vuxens ord bara eftersom att den personen har en stämpel som vuxen. Utan tillit och respekt får man när man förtjänar det, inte annars.


Läste precis min kära vän Julias blogg som gav mig inspirationen till detta blogg inlägg.

Annorlunda

Det är ett väldigt svårt ord. Hur är man egentligen annorlunda?

Är det om man går runt med svara kläder och svart hår? Eller är det om man är tjej och har baggy jeans och fiftynine50 keps? Eller det kanske är när man har slöja och lång klänning?

Är det någon som vet? För jag är jävligt förvirrad ska jag säga er! Hur kan en viss person vara annorlunda från alla andra när det inte finns en jävel på jorden som är exakt som någon annan?

Jag beundrar dig som har tapperheten att ha 80-tals stil under 2000 talet.

Jag beundrar dig som har tapperheten att ha svarta kläder och svart hår även när risken finns att bli kallad emo.

Jag beundrar dig som har tapperheten att ha baggy jeans och fiftynine50 keps även fast du är tjej.

Jag beundrar dig som har tapperheten att ha slöja på huvudet även fast så många människor har så mycket fördomar.


Jag beundrar er som har tapperheten att vara er själva i en värld där man inte kan bli accepterad när man är så kallad annorlunda utan man blir kollad ned på, man får konstiga blickar och folk snackar som om världen skulle gå under inom 2 minuter.

Kan inte ens börja med att beskriva hur mycket jag beundrar och hyllar er.

Det är NI som gör så att denna värld kanske i framtiden kan komma upp ett steg och inte ha sådana fördomar som vi har i dagens samhälle.

Det är NI som gör så att folk som undrar, som är nyfikna på saker dem inte sett förut kan fråga och ta reda på saker innan dem dömer en person dem inte känner eller vet någonting om.

Jag hoppas bara på att vi får den världen jag och många fler drömmer om en vacker dag.

Internationalism baby! One earth, one love.

/Akar "kuurdiie" Kadiri - 26/11-07


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du pratar om fördommar, men du är medlem i ett team som är; Die brat die, känner du dem? bara fördommar. Du vet inte äns själv va du snackar om.

2007-11-29 @ 15:47:17
Postat av: Akar

Teamet "die brat die" är inte ett team som är inriktat mot specifika personer, det är ett team som man är medlem i om man inte gillar när människor beter sig som bortskämda snorungar som tror dem äger världen.
Snälla tänk efter innan du skriver, jag vet vem jag är och jag vet ALLTID vad jag snackar om. Hade jag därimot varit som dig och varit helt ute och cyklat när jag snackade hade jag inte ens öppnat käften från första början ska jag säga dig. ;) Och skriv inte anonymt nästa gång stå istället för det du säger. ;)

2007-11-29 @ 16:07:04
URL: http://kuurdiie.blogg.se
Postat av: Julle

You give some insperation to baby! Beundrar din passion för att skriva...

2007-11-29 @ 23:57:52
URL: http://tionde.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej, jag skriver också och jag är iranier. Jag känner igen igen mig till tusen. Folk har fördomar för att de själva inte kan klara av det. Vad har vi gjort de igentligen? Ingeting,

2007-12-04 @ 14:35:05
Postat av: Josefine

du inspirerar mig till att orka allt skitsnack som finns! Keep up the good work!

2007-12-07 @ 20:04:10
URL: http://www.metrobloggen.se/juice
Postat av: Hanna

Jag tycker man är annorlunda när man vågar gå sin egen väg och vara precis som man verkligen är, utan att bry sig om allt vad folk säger om en.
Och det är skitsnack att kurder/utländska inte skulle kunna skriva precis lika bra som vem som helst! Forsätt skriva Akar, du gör det bra! :)

2007-12-23 @ 21:01:32
URL: http://morningpaperdirt.blogspot.com
Postat av: anna

tro mig att skriva och säga vissa saker är en grej men att agera efter det är en annan
alla tror att dme är så perfekta och att dem är inte den typen som har fördomar men ALLA ALLA är fördomsfulla !

2008-03-29 @ 00:49:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0